Žáci jsou vedeni k praktickým činnostem v oblasti ekologie a péče o přírodu a zvířata, která v ní žijí.
Obnova výukových prvků
Akce proběhla podle původního plánu, pouze jsme s organizačních důvodů přesunuli projektový Den Země na 23. 4. 2014 (žáci devátých ročníků je-li odevzdat zápisový lístek na střední školy). V přípravné fázi jsme s žáky Ekotýmu prošli celou zahradu a určili, jaké práce jsou potřeba na zahradě udělat. Rozdělili jsme si úkoly, kdo provede jednotlivé konkrétní práce (o některých návrzích jsme rozhodli formou hlasování). Nakoupili jsme potřebný materiál potřebný na vybudování nového hmatového chodníčku, pavučiny, nového nátěru nářaďovny, sítě nad plotem.
23. 4. 2014 chlapci, kteří se rozhodli vybudovat nový hmatový chodníček na jiném místě, které vybrali (a přehlasovali i učitele), pracovali dokonce i místo přestávky, práce je moc bavila a jsou na svůj chodníček náležitě pyšní.
Nářaďovnu nejdřív nastříkala paní učitelka barvou, kterou si dívky zvolily a potom ji dívky začaly malovat podle svých návrhů (na každé straně bude ekosystém). Pavučinu znovu obnovily žákyně, které ji zhotovily před 3 roky, také znovu naplnily škvorovníky. Hasiči natáhli sítě nad plotem, aby tam žákům nepadaly při hrách míče. Další úpravy budou pokračovat.
Jak hodnotíte průběh akce? Vy, děti, veřejnost?
Průběh akce hodnotíme pozitivně. Opět se potvrdilo, že pokud necháme žáky, aby se vyjádřili a navrhli změny, pracují spolehlivě a ochotně. Žáci se mi stále nabízí s pomocí na zahradě a výsledky své práce neničí, naopak je hlídají před vandalismem. Veřejnost se nás na farmářských trzích ptala, jestli bude letos opět Víkend otevřených zahrad, protože by se chtěli opět přijít na zahradu a výsledky hlasování podívat.
Jak hodnotíte výzvu? Líbil se vám systém hlasování, podmínky výzvy atd.? Máte pro nás nějaký vzkaz, doporučení?
Výzvu hodnotíme jako podařenou. Velice oceňujeme, že byla široká na témata a žáci mohli navrhnout to, co uznají jako potřebné. Trochu jsme se obávali, jestli získáme dostatečný počet hlasů i my nebo jen větší školy, ale potvrdilo se, že záleží spíš na kolektivu. Hlasování školu, rodiče i spoluobčany stmelilo, během hlasování mi ostatní hlásili, jak jsme na tom.
Jak a kde jste akci propagovali? Kde se o vás psalo?
Akci jsme propagovali na nástěnce, webu školy i v novinách a na Ekoshow v místním kině. Žáci napsali poděkování do měsíčníku Zbirožsko, oslovila nás i novinářka z 5plus2.
Děkujeme všem, kteří se zúčastnili hlasování v projektu Zelené školy, který vznikl za spolupráce Sdružení TEREZA a Nadačního fondu Tesco. ZŠ Zbiroh se umístila mezi 15 výherci, získali jsme 781 hlasů a vyhráli 10000,-. Peníze využijeme na obnovení školní zahrady a na výukové prvky.
Velké díky patří VÁM Aneta, Barbora, Eliška, Kateřina, Michaela a Dominik ze IV.A
5plus2, 24.března 2014
Ekoškoly slaví a plánují velké změny
24. března 2014 12:41
ZBIROH, DOBŘÍV Ekoškoly na Rokycansku uspěly díky hlasování svých příznivců, jejich zahrady teď čeká obnova. V projektu Zelené školy, který vznikl za spolupráce Sdružení TEREZA a Nadačního fondu Tesco, uspěla zbirožská i dobřívská ZŠ.
"Na naší školní zahradě úřad v loňském roce zrušil staré dětské hřiště. Chceme tedy zahradu využít pro sport, hry, poznávání přírody i vzdělávání," říká ředitelka dobřívské ZŠ Renata Balejová.
V jejich projektu Pojďte s námi na zahradu pomáhají i rodiče. Ekotým uspořádal anketu mezi dobřívskými žáky, a nápadů, co by chtěli mít na zahradě, je hodně: venkovní učebnu, jezírko, houpačky a sítě, venkovní šachy a kuželky, basketbalový koš, doskočiště s pískovištěm, jedlou zahradu, popínavé rostliny, prolézačky.
"S vypracováním projektu nám pomůže zahradní architektka. Na odbornou práci poprosíme tatínky řemeslníky. Během jara by měla být hotová venkovní učebna a základní změny na zahradě budou do podzimu," těší se Balejová a děkuje všem, kteří je podpořili svým hlasováním či sponzorským darem.
Na zbirožské školní zahradě učitelé společně s žáky během pěti let vybudovali dvacet environmentálních a přírodovědných výukových prvků. Na některých už ale začal hlodat zub času a potřebují obnovit. Takže i tady mají radost z deseti tisíců korun z projektu.
"S žáky Ekotýmu jsme prohlédli naše prvky na zahradě, třeba hmatový chodníček, geostezku, jedlý les, bylinkovou spirálu, doskočiště, hmyzí hotel, broukoviště, výběhy, pavučinu, budky, ukázky hnízd, řezy stromů, šiškárnu, kůrárnu či venkovní učebnu. U každého navrhneme postup obnovy, případně vylepšení. Rozdělíme si patronát nad jednotlivými výukovými prvky a 22. 4. během projektového Dne Země se vrhneme na jejich obnovu," vysvětluje učitelka Andrea Tláskalová.
Deset tisíc korun jim také moc pomůže, i když tady si už děti vydělávají samy, třeba prodejem vlastnoručně vypěstovaných bylinek i uvařené marmelády z plodů z jejich jedlého lesa na farmářských trzích.
Autor: Lucie Sichingerová
1. hodina - 07:40 - 08:25 hod.
2. hodina - 08:35 - 09:20 hod.
3. hodina - 09:35 - 10:20 hod.
4. hodina - 10:30 - 11:15 hod.
5. hodina - 11:20 - 12:05 hod.
6. hodina - 12:15 - 13:00 hod.
7. hodina - 13:05 - 13:50 hod.
8. hodina - 14:00 - 14:45 hod.
9. hodina - 14:55 - 15:40 hod.
Svátek má Taťána
Březnové slunce má krátké ruce.
V březnu sýkorka volá: rozsívej, rozsívej.